Sabtu, 27 Juni 2009

Cantik Sebenar-benar Cantik

Cantik Sebenar-benar Cantik


Untuk membentuk bibir menawan, ucapkan kata-kata kebaikan saja.

Untuk mendapatkan mata indah, lihat kebaikan pada setiap orang yang anda jumpai.

Untuk mendapatkan bentuk badan langsing, bagikanlah makanan dengan mereka yang kelaparan.

Untuk mendapatkan rambut indah mintalah seorang anak kecik untuk menyisir dengan jari-jemarinya setiap hari.

Untuk mendapatkan tubuh yang indah, berjalanlah dengan segala ilmu pengetahuan dan agama.

Selalu berbaik dan tak pernah kecilkan seseorang dari hati. Apabila sudah melakukan kebaikan pada semua orang, jika suatu ketika terpaksa memerlukan pertolongan, akan senantiasa ada tangan terulur.

Dengan bertambahnya usia, semakin mensyukuri telah diberi dua tangan, satu untuk menolong diri sendiri dan satu lagi menolong orang lain.

Kecantikan wanita bukan terletak pada pakaian yang dikenakan, bukan pada bentuk tubuh, atau cara dia menyisir rambunya. Kecantikan wanita terdapat pada mata, cara dia memandang dunia. Karena di matanya terletak gerbang menuju ke setiap hati manusia, di mana cinta dapat berkenbang.

Kecantikan wanita bukan pada kehalusan wajah. Tetapi pada kecantikan yang murni, terpancar pada jiwanya yang dengan penuh kasih memberikan perhatian dan cinta. Dan kecantikan itu akan tumbuh sepanjang waktu.

Kecantikan tercermin dalam akhlak yang mulia dan budi pekerti yang terpuji, terlihat dalam tingkah laku dan pembawaan setiap hari. Kemuliaan akhlak dapat dikesan melalui caranya bergaul serta membawa diri.

Akhlak yang mulia jauh lebih penting bagi seorang wanita berbanding kecantikan paras rupa, karena kecantikan akhlak akan kekal walaupun usianya telah lanjut, sedangkan kecantikan wajah akan lenyap apabila tubuhnya sudah dimamah usia. Maaf, apakah anda cantik yang sebenarnya.

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar