Selasa, 07 Juli 2009

HIDUP KITA CUMA DALAM 3 HARI

Artikel ini dikirim & diposting oleh "Donny Uyung Perkasa" (Pengurus).
Semoga bermanfaat.

HIDUP KITA CUMA DALAM 3 HARI

1. Semalam : Sudah menjadi sejarah
2. Hari ini : Apa yang sedang kita lakukan
3. Esok : Hari yang belum pasti

Hisablah hari pertama, semoga hari yang kedua kita lebih baik daripada hari yang pertama. Jangan mengharap hari yang ketiga, karena mungkin ajal kita pada hari yang kedua.

HIDUP CUMA DALAM 2 NAFAS

1. Nafas Naik
2. Nafas Turun

Hargailah Nafas yang naik, karena udara yang dihirup adalah pemberian Allah secara percuma, dan carilah keridhaan-Nya dalam menggunakannya. Bertaubatlah dalam Nafas yang kedua karena mungkin nafas itu yang terakhir keluar dari tubuh bersama Nyawa dan Roh untuk meninggalkan dunia yang fana ini.

HIDUP YANG ABADI CUMA ADA 2 TEMPAT

1. Kekal di dalam neraka
2. Kekal di dalam syurga

Ingatlah kecelakaan neraka itu amat mengerikan dan kita hanya diyakinkan oleh keyakinan kita kepada rukun IMAN. Rukun Iman itu pula ada 6, dan hilang salah satu darinya, maka hilanglah ia. Kelezatan dan kesejahteraan syurga itu maha HEBAT. Tidak terduga oleh fikiran kita dan untuk mendapatkannya, terjemahkan rukun ISLAM yang 5, di mana puncaknya adalah ShOLAT.

Amat sukar untuk dipercayai bagi yang ingin ke SYURGA, tetapi tidak sholat, laksana seorang yang mau menaiki kapal terbang, tetapi tidak mempunyai BOARDING PASS. Dan mereka yang sengaja melalaikan sholat, laksana mengeposkan sepucuk surat tanpa melekatkan prangko.
Apabila ditanya bagaimana surat itu akan sampai pada penerimanya lalu dia pun berkata prangkonya akan diantar kemudian.

Ada 2 penyelesaian dalam kesimpulan ini :

1. Dia mungkin didenda
2. Semua suratnya masuk tong sampah

Oleh karena itu, tidakkah kita semestinya bersyukur atas segala nikmat yang Allah karuniakan kepada kita ?

Sekurang-kurangnya Allah telah memberi udara secara percuma untuk kita berzikir mengingat Allah setiap detik hingga kita kembali kepada Allah dalam keadaan jiwa yang tenang, lalu masuk ke dalam syurga dalam keadaan kita ridha dan Allah meridhai. Amien...

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar